نمای جلو خودرو تویوتا لندکروزر در نمایشگاه

لندکروزر تازه در اصفهان به‌نمایش درآمد؛ قصر متحرک!_مجله رشد

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله رشد

در نوزدهمین نمایشگاه ماشین اصفهان، شاسی‌بلندهای تازه و پرطرفدار تویوتا لندکروزر و پرادو به‌نمایش درآمدند؛ خودروهایی که هرچند در توان خرید اکثر مردم جامعه نیستند، اما برای تماشا هم که شده، بازدیدکنندگان را به سمت خودشان جذب می‌کنند.

لندکروزر و پرادو جزو شاسی‌بلندهای باسابقه‌ی تویوتا در بازار جهانی می باشند که نسل‌های قدیمی‌ترشان در ایران تا این مدت هم طرفداران بسیاری دارد. هر دو ماشین به داشتن موتور پرقدرت و کم‌استهلاک و توانمندیهای آفرودی بالا شهرت دارند.

مشخصات فنی، امکانات و قیمت تویوتا لندکروزر

اولین مدل از لندکروزر سری ۳۰۰ در سال ۲۰۲۱ معارفه شد. منفعت گیری از پلتفرم GA-F، وزن ماشین را نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم افت داد و در عین حال استحکام و اعتدال را بهبود بخشید.

جلوپنجره‌ی بزرگ با تزئینات کرومی و مشکی، گلگیرهای برجسته و رینگ‌های ۱۸ تا ۲۰ اینچی آلومینیومی، ظاهر قوی و آفرودی لندکروزر را برجسته می‌کنند.

نمای عقب خودرو تویوتا لندکروزر در نمایشگاه

کیفیت متریال نسبت‌به نسل ۲۰۰ بهبود یافته و روکش‌های چرمی و جزئیات تزئینی حس لوکس‌بودن را افزایش خواهند داد. تویوتا در نسل ۳۰۰، فضای داخلی نسبتاً سنتی لندکروزر را با فرمان گرد و دسته‌دنده‌ی بزرگ مقداری مدرن‌تر کرد.

نسل جاری لندکروزر، برخلاف مدل‌های قبلی که از موتورهای V8 منفعت گیری می‌کردند، با پیشرانه‌ی V6 تویین توربو اراعه می‌بشود تا ماشین هم قوت بالاتری داشته باشد و هم مصرف سوخت بهتری اراعه دهد.

مدل استاندارد از موتور ۳٫۵ لیتری تویین توربو منفعت گیری می‌کند که ۴۰۹ اسب بخار قوت و ۶۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این قوت از طریق گیربکس ۱۰ سرعته‌ی اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌بشود که نتیجه‌اش شتاب صفر تا ۱۰۰ نزدیک به ۸ ثانیه‌ای و میانگین مصرف سوخت ۱۱ تا ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

لندکروزر ۳۰۰ هیبریدی با همین موتور ۳٫۵ لیتری، قوت را به ۴۵۷ اسب بخار و گشتاور را به ۷۹۰ نیوتن‌متر افزایش می‌دهد. این مدل که وزنی در نزدیک به ۳۳۰۰ کیلوگرم دارد، شتاب صفر تا ۱۰۰ را در ۷ ثانیه ثبت می‌کند.

لندکروزر ۳۰۰ با مجموعه‌ای کامل از فناوری‌های رانندگی آفرود اراعه می‌بشود تا جایگاه خود را به گفتن یک آفرودر قوی نگه داری کند:

  • سیستم تعلیق تطبیقی (AVS)
  • سیستم جلوگیری از برخورد (تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار)
  • قفل دیفرانسیل جلو و عقب
  • کروز کنترل تطبیقی راداری
  • انتخاب حالت رانندگی در آفرود (Multi-Terrain Select)
  • هشدار خروج از خط با دستیار فرمان
  • کنترل شدت در مسیرهای ناهموار (Crawl Control)
  • هشدار نقطه‌ی کور و ترافیک عقب
  • کنترل شدت در سراشیبی (DAC) و اغاز حرکت در سربالایی (HAC)
  • سیستم کنترل پایداری (VSC) و کنترل کشش (TRC)
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • کیسه‌ی هوای راننده، سرنشین جلو و جانبی
  • صفحه‌ی محافظ زیرین (Skid Plates)
  • دستیار پارک

با دقت به میانگین قیمت ۷۰ تا ۸۰ هزار دلار در بازار جهانی و نرخ جاری ارز، خریدار ایرانی به گمان زیادً باید نزدیک به ۱۵ تا ۱۸ میلیارد تومان برای خرید لندکروزر پرداخت کند.

مشخصات فنی، امکانات و قیمت تویوتا پرادو

تویوتا پرادو که از سال ۱۹۹۰ به گفتن نسخه‌ای سبک‌تر و شهری‌تر از لندکروزر معارفه شد، به‌علت دوام و توانایی آفرودی بالا و قیمت رقابتی (نه در بازار ایران)، در بیشتر از ۱۷۰ سرزمین جهان اراعه شد و مجموع فروشش از ۱۰ میلیون دستگاه گذشت. این ماشین هم چنان ساختار بدنه روی شاسی خود را نگه داری کرده است.

نسل پنجم پرادو سال ۲۰۲۳ با ترکیبی از طراحی مکعبی و اصیل لندکروزر کلاسیک و امکانات مدرن معارفه شد و با خطوط صاف، پنجره‌های مستطیلی و ستون‌های عمودی، هویت آفرودی خود را به رخ می‌کشد؛ ظاهری که احتمالا موردپسند طرفداران خودروهای اسپرت و شهری نباشد. نمای داخلی نیز با پیروی از خطوط صاف و فرمان بزرگ، حس کلاسیک و خشن آفرودی را منتقل می‌کند.

نمای عقب خودرو تویوتا پرادو در نمایشگاه
نمای جلو خودرو تویوتا پرادو در نمایشگاه

کابین پرادو ۲۰۲۵ برای چهار سرنشین قدبلند زیاد جادار و راحت است؛ عرض تقریباً دو متری و فاصله‌ی محوری ۲۸۵۰ میلی‌متری این فضا را ضمانت می‌کند. صندوق عقب با حجم ۶۱۲ لیتر فضای کافی برای سفر دارد.

اکثر مدل‌ها به دو نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی برای سیستم سرگرمی و پشت فرمان تجهیزمی باشند. همه مدل‌های پرادو ۲۰۲۵ از موتور چهار سیلندر قوت می‌گیرند:

  • نسخه‌ی پایه (۲٫۷ لیتری تنفس طبیعی): ۱۶۳ اسب بخار قوت، گیربکس ۶ سرعته‌ی اتوماتیک و مصرف سوخت نزدیک به ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر.
  • نسخه‌ی توربوشارژ (۲٫۴ لیتری): به گمان زیادً با قوت ۲۸۰ اسب بخار و گشتاور ۴۳۰ نیوتن‌متر به ایران داخل بشود که شتابی در نزدیک به ۱۰ تا ۱۱ ثانیه و گیربکس ۸ سرعته‌ی اتوماتیک دارد.
  • نسخه‌ی هیبریدی (مخصوص بازار اروپا): ۳۲۶ اسب بخار قوت، ۶۳۰ نیوتن‌متر گشتاور و شتاب نزدیک به ۸ ثانیه.

پرادو به مجموعه‌ای از امکانات ایمنی پیشرفته تجهیزاست که شامل ترمز اضطراری خودکار (AEB)، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، هشدار خروج و پشتیبانی نگه داری مسیر و ۹ کیسه‌ی هوا است. امکانات رفاهی شامل صندلی‌های برقی چرمی با گرم‌کن، سردکن و ماساژور، سیستم تهویه‌ی چند منطقه‌ای و دوربین ۳۶۰ درجه می‌بشود.

مقاله‌های مرتبط

پرادو به سیستم‌های تخصصی آفرود همانند چهارچرخ‌محرک دائمی، جعبه‌ی تقسیم گشتاور با دنده‌های سنگین و سبک، قفل دیفرانسیل مرکزی و سیستم‌های کنترل کشش و پایداری (VSC/TRC) تجهیزاست.

با در نظر گرفتن قیمت جهانی ۵۵ تا ۶۵ هزار دلاری مدل هیبریدی و تعرفه‌های جاری، پیش‌بینی می‌بشود قیمت پرادو ۲۰۲۵ برای ایرانی‌ها در نزدیک به ۲۰ تا ۲۲ میلیارد تومان باشد.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

[ad_2]